Ziek zijn is voor niemand een pretje. Niet voor de zieke medewerkers, maar ook niet voor de aanwezige collega’s. En natuurlijk heeft hun afwezigheid ook een impact op jouw organisatie.
Steeds meer bedrijven willen daarom werk maken van een absenteïsme-aanpak, maar weten niet goed waar te starten.
Wat moet je als eerste doen?
1) Start met een cijferanalyse
De aanpak van afwezigheden gebeurt nog te vaak op basis van buikgevoel. Organisaties voelen dat het aantal afwezigheden stijgt en zien dit in de loonkosten, maar kennen verder geen details. De eerste stap is dan ook om de afwezigheidscijfers in kaart te brengen. Zo wordt enerzijds de problematiek blootgelegd en anderzijds een doelstelling bepaald. Met een goede cijferanalyse zie je welke acties waar nodig zijn en wat de mogelijke resultaten kunnen zijn. Wat bij een cijferanalyse cruciaal is, is om verder te gaan dan de analyse van het totaal ziektepercentage. Je moet ook andere parameters gaan bekijken, zoals de gemiddelde frequentie, de verdeling op basis van duurtijd en het nulverzuim (aandeel medewerkers die 12 maanden niet afwezig zijn geweest wegens ziekte).
2) Bepaal je strategie
Om een absenteïsmebeleid te doen slagen, moet voor iedereen in het bedrijf duidelijk zijn:
- Waarom dit beleid wordt ingevoerd
- In welke strategie het past
- Welke zaken worden aangepakt
- Hoe die zaken worden aangepakt
Tegelijk is het absoluut noodzakelijk dat alle stakeholders in het bedrijf die visie onderschrijven en ondersteunen.
3) Concretiseer deze strategie
Als je visie klaar is, ben je al een heel eind verder. Maar hoe goed een visie ook is, het blijft voor een groot stuk theorie. De omzetting van theorie naar praktijk gebeurt met behulp van een procedure. Dankzij een duidelijke en neergeschreven procedure met een beschrijving van wie, wat, wanneer en hoe, maak je het beleid tastbaar en klaar voor gebruik.
En nu kunnen we beginnen!
Met de vorige drie stappen hebben we de funderingen gelegd. Nu kunnen we beginnen met bouwen.
Welke acties zijn er nodig op vlak van communicatie, zodat iedereen betrokken geraakt? Wat heeft elke rol nodig om hun verantwoordelijkheden te kunnen uitvoeren? Welke acties kunnen we ondernemen om onze visie te versterken?
Contacteer onze specialisten indien je ondersteuning of meer informatie wenst over onze aanpak. Wij helpen je graag verder.