Login
Service Contact Lex4You
Login

Zet werkbaarheidscheques in voor meer tevreden werknemers

Gelukkige werknemers voelen zich meer betrokken, presteren beter en blijven langer werken. Je hebt er dus alle belang bij hen tevreden te houden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe breng je de inzetbaarheid van werknemers in kaart? Welke factoren bepalen hun welzijn? Welke acties moet je ondernemen om een duurzaam en werkbaar beleid te voeren?

Knelpunten identificeren vraagt tijd en geld. Daarom lanceerde de Vlaamse overheid de werkbaarheidscheques. Opgepast, de premie loopt maar tot 31 december !

Geplaatst op 15 oktober 2019

De voordelen van gelukkige werknemers

Investeren in het geluk van je werknemers betaalt zich dubbel en dik terug:

  • Hogere productiviteit
  • Minder ziekteverzuim
  • Lager personeelsverloop

De vraag is: hoe ontdek je welke risicofactoren bepalend zijn voor uitval van je werknemers? Waar hechten zij belang aan om zich goed in hun vel te voelen? Hoe kan je de inzetbaarheid van alle werknemers stimuleren? Welke factoren zijn doorslaggevend voor gelukkige werknemers?

De Vlaamse overheid wil samen met jou deze vragen beantwoorden. Daarom bieden ze je werkbaarheidscheques aan, als financiële ondersteuning bij het uitvoeren van activiteiten rond inzetbaarheid.

Wat is een werkbaarheidscheque?

De werkbaarheidscheque is een maatregel van het actieplan ‘werkbaar werk’. Het doel van dit plan? De kwaliteit van onze loopbaan verbeteren. Met deze cheque krijg je financiële steun om de werkbaarheidsgraad in je bedrijf in kaart te brengen.

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Een scan aankopen om de organisatie door te lichten
  • Begeleiding inkopen bij het uitvoeren van een scan (rapporteren over de werkbaarheid, een werkbaarheidsplan opstellen of opvolging van veranderingen)

Maximumbedrag

Het maximumbedrag van een werkbaarheidscheque is 10.000 euro. 

Voorwaarden

Uiteraard zijn er enkele voorwaarden verbonden aan deze tegemoetkoming:

  • De werkbaarheidscheque is enkel voor ondernemingen uit de profitsector.
  • De onderneming moet een rechtspersoonlijkheid hebben (dus geen feitelijke vereniging, tijdelijke handelsvennootschap of maatschap).
  • Het bedrijf moet minstens 1 werknemer tellen.
  • Voor de scan/begeleiding mag je Securex als erkende dienstverleners van de kmo-portefeuille inhuren.
  • Bedrijf moet zelf 40% van de oorspronkelijke factuur financieren, 60% wordt gesubsidieerd.
  • De aanvraag moet binnen zijn voor 31 december en de projectperiode mag maximaal 6 maanden duren.

Hoe vraag ik werkbaarheidscheques aan?

De aanvraag gebeurt online en moet volgende informatie bevatten:

  • Waarvoor je de cheque wil gebruiken (scan of begeleiding)
  • De dienstverlener waarop je een beroep wil doen
  • De offerte van bovenstaande dienstverlener
  • Een raming van de totale kost en subsidie
  • De start- en einddatum voor het uitvoeren van de acties

Wordt je aanvraag goedgekeurd? Dan zal de Vlaamse overheid de subsidie uitbetalen zodra de erkende dienstverlener zijn factuur heeft opgemaakt.

Bekijk ook alle video's van de Vlaamse overheid. 

Hulp nodig?

Investeer in jouw toekomst: kies voor een duurzaam beleid. Securex werkt samen met jou een plan uit voor meer inzetbaar werk.

Dit zou je ook kunnen interesseren