De eerste werkdag van je nieuwe medewerker is cruciaal. Volgens een studie van Easyrescue zou 20% van de nieuwe medewerkers er aan denken om zijn nieuwe werkgever alweer vaarwel te zeggen ... aan het einde van de eerste werkdag! Vaak ligt dat aan een slecht onthaal en een gebrek aan administratieve en technische voorbereiding. Om een dergelijk fiasco te vermijden, is een geslaagde onboarding (letterlijk: inscheping) essentieel. Deze acht tips helpen je alvast op weg.
#1 Bereid alles op voorhand voor
Een bureau installeren en zorgen voor een netwerkverbinding, een computer, een telefoon en een e-mailadres? Daar begin je maar beter niet de ochtend zelf nog mee. De nieuwe medewerker moet van bij zijn aankomst gebruik kunnen maken van zijn werkmateriaal en alles moet ook meteen naar behoren werken. Zorg ook voor wat kantoorbenodigdheden en bijvoorbeeld een geheugensteuntje met daarop alle codes die hij moet onthouden.
#2 Werk een onthaalprogramma uit
We zijn allemaal ooit weleens onthaald met de woorden "Ja, goed, euh ... Waar zullen we mee beginnen?". Zo'n onthaal kan een nieuwe werknemer helemaal van zijn stuk brengen. Bereid daarom een volledig en gedetailleerd programma voor vanaf de eerste dag of de eerste ochtend. De medewerker moet voelen dat je hem verwacht.
#3 Geef een rondleiding
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar de nieuwe werknemer gewoon aan zijn bureau of op zijn werkplek installeren, is verre van een geslaagd onthaal. Laat hem bijvoorbeeld de voornaamste plaatsen van het bedrijf zien.
#4 Overloop de arbeidsovereenkomst en het arbeidsreglement
Als dat nog niet gebeurde, neem dan op de eerste dag even de tijd om samen de arbeidsovereenkomst te overlopen. Die werd normaal al vooraf ondertekend. Geef ook een korte toelichting bij het arbeidsreglement (werkuren, kledij, gedrag, ...).
#5 Bespreek de praktische details
Vertel ook meteen alle praktische details over de werkorganisatie. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de parking, de werking van het alarmsysteem, de procedure om verlof aan te vragen, ...
#6 Wees beschikbaar
Neem geen genoegen met die ene dag aan de zijde van je medewerker. Laat weten dat je beschikbaar bent om al zijn vragen te beantwoorden en dat jouw deur altijd open staat.
#7 Spreek nu al over opleidingen en toekomstperspectieven
Het is nog maar de eerste dag, maar dat mag je niet beletten om al wat verder te kijken. Haal daarom alvast de opleidingsprogramma's en de doorgroeimogelijkheden voor je nieuwe medewerker aan.
#8 Vraag hoe het met de nieuwkomer gaat
Vraag ook na de onboarding regelmatig hoe het met je nieuwe medewerker gaat om te weten of hij zich goed voelt en of hij al goed geïntegreerd is.