Wat zijn HR Analytics?
Bij HR Analytics denk je waarschijnlijk aan data. Dat klopt ook. HR Analytics steunt op objectieve data, maar het houdt meer in dan louter data verzamelen.
Het is een manier van werken - een proces - bestaande uit verschillende componenten:
- De juiste vragen stellen, zoals: “Hoe rekruteer je de juiste kandidaten?”, “Welke maatregelen helpen?
- Op basis van die vragen de juiste data verzamelen of identificeren
- Die data analyseren en interpreteren
- De analyses vertalen naar relevante inzichten
- Op basis van die inzichten effectievere HR-beslissingen nemen
Wat is het nut van HR Analytics voor kmo’s?
De HR-afdeling bevat een schat aan informatie. Denk bijvoorbeeld aan het aantal gewerkte overuren, het absenteïsme, de werknemerstevredenheid, conflicten binnen het team enzovoort.
Met HR Analytics leg je tussen al deze data verbanden die je eerder niet zag.
De inzichten die hieruit voortvloeien zijn de ideale basis om doelgerichte keuzes te maken en je HR-beleid effectiever te maken. Het resultaat? Tevreden werknemers die beter presteren en langer in je kmo werkzaam blijven.
Ga buiten je bubbel en deel je HR-analyses
Ontdek nog meer inzichten door HR-analyses te delen met andere afdelingen. Want trends binnen human resources zijn waardevol voor sales, marketing, finance ... Dat geldt ook in de omgekeerde richting.
Zo krijg je antwoorden op vragen als:
- Wat is de evolutie van het ziekteverzuim?
- Wat is de gemiddelde loonkost van het marketingteam/ salesteam/ customerserviceteam?
- Hoe verhouden je loonkosten zich ten opzichte van je concurrenten?
Hoe start je als kmo met HR Analytics?
Voor een kmo lijken HR-analyses erg complex. Onze raad: start bij de basis en ga steeds een stapje verder. Want je hoeft niet meteen een diepgaand onderzoek uit te voeren.
Stap 1: operationele analyse
Verzamel gegevens over de huidige stand van zaken, zoals het aantal actieve medewerkers, de verhouding voltijds/deeltijds, de lonen en extralegale voordelen …
Stap 2: trendanalyse
Na enkele maanden of jaren kun je alle gegevens vergelijken. Volg trends op en probeer om plotselinge veranderingen te verklaren. De evolutie van alle cijfers is erg leerzaam.
Stap 3: strategische analyse
In deze stap gaan we HR-data linken aan elkaar. Bijvoorbeeld: zorgt de recente opslag voor een betere retentie van werknemers of niet?
Stap 4: voorspellende analyse
Met voldoende statistieken is het zelfs mogelijk om de toekomst van je kmo te voorspellen. Zoals het aantal tijdelijke werknemers dat je moet inschakelen om de eindejaarsdrukte op te vangen, gebaseerd op de huidige verkoopsevolutie. Dat is handig om de juiste beslissingen te nemen.
Wat haal ik als kmo uit HR Analytics?
Enkele concrete voorbeelden van HR Analytics voor kmo’s.
Productiviteit
Wat heeft een positieve invloed op de productiviteit van je werknemers? Meer thuiswerk? Een loonopslag? Aangepaste opleidingen?
Ziekte
Misschien is er een verband tussen afwezigheden en de loonkost? En weet je al hoeveel het ziekteverzuim jouw onderneming kost?
Rekruteren
Welke loonsvoorwaarden geef je? En welke geven jouw concurrenten in dezelfde regio? Dit kan een groot verschil maken bij de keuze van de kandidaat.
Doe meer met je HR-data
Er circuleren heel wat HR-data in je kmo. Met behulp van HR Analytics laat je deze renderen. Gebruik de inzichten om je onderneming succesvoller te maken en je omzet te verhogen.