Login
Service Contact Lex4You
Login

Mobiliteit in je bedrijf. Welke keuzes maak jij?

Mobiliteitsoplossingen in kaart gebracht

Hoe ga jij vandaag om met mobiliteit? Wat verwachten je medewerkers? De ene wil een bedrijfswagen, terwijl de andere zweert bij een e-bike of wil zelf een mobiliteitsbudget besteden. Keuze genoeg. Maar welke duurzame mobiliteitsoplossing past bij jouw bedrijf? Deze blog zet je alvast op weg.

Laatst bijgewerkt op 7 augustus 2024 door Els Vanderhaegen
mobility - productpage

Duurzame mobiliteit door vergroening fiscaliteit

Vorig jaar nam de regering al een reeks maatregelen richting een meer ecologische mobiliteit. Vanaf 1 juli 2023 gelden extra fiscale en sociale regels met een grote impact op de vergroening van het wagenpark. 

Zo zal vanaf aanslagjaar 2026 de fiscale aftrekbaarheid voor wagens met een benzine- of dieselmotor (inclusief plug-in-hybrides), aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, progressief dalen, om in 2028 volledig uit te doven. Om de sociale wetgeving te laten aansluiten bij de fiscale wijzigingen, stijgt ook de solidariteitsbijdrage geleidelijk voor alle wagens die vanaf 1 juli 2023 worden besteld. 

Heb jij vragen over deze veranderende fiscale regels en het mobiliteitsbeleid binnen jouw bedrijf? Contacteer gerust een van onze experts.

Bedrijfsmobiliteit: veranderende mentaliteit

Niet alleen veranderende fiscaliteit zet dingen in beweging. Ook tendensen in de maatschappij zorgen voor een groene mentaliteitswijziging. Enerzijds zit sinds de pandemie telewerken in de lift, waardoor de auto vaker op stal blijft. Anderzijds staan we met z’n allen nog steeds vaak in de file. 

De auto blijft dus een populair vervoersmiddel. Maar wil je als werkgever aantrekkelijk blijven, dan kijk je best verder dan je wagenpark. Want ook je medewerkers verwachten een groen beleid en willen zelf beslissen waar ze hun (mobiliteit)budget aan besteden. En dat hoeft zeker niet altijd een (elektrische) wagen te zijn. Maar welke mobiliteitsoplossing past bij jou? Ons gratis e-book geeft je een volledig overzicht en helpt je de juiste knopen door te hakken. In deze blog vatten we alvast de belangrijkste highlights samen.  

Download ons e-book Mobiliteit in beweging

Mobiliteitsoplossingen: een stand van zaken

Duurzaam wagenpark

Bedrijfswagens blijven in trek. Als extralegale verloning bieden ze voor medewerkers heel wat voordelen. Je hoeft immers zelf geen auto te kopen, je hebt geen kopzorgen over onderhoud, reparaties, verzekering enzovoort. Ook voor werkgevers blijven bedrijfswagens een populaire manier om het nettoloon te verhogen. Tenminste, als het emissievrije wagens zijn. 

Dan maar investeren in elektrische wagens? Een opkomende trend, al vormt de hoge aankoopprijs nog steeds een struikelblok. Ook de bezorgdheid over laadinfrastructuur (vooral de laapalen) en de fiscus gooit roet in het eten. Toch loont het om te kiezen voor de elektrische wagen. Want als je rekening houdt met de Total Cost of Ownership, of de totale kosten van de wagen gedurende de hele levenscyclus, is die hoge prijs relatief. Zeker door de combinatie van de hoge fiscale aftrek en de lagere laadkosten.  

Bedrijfsfiets of fietslease

Gezonde geest in een gezond lichaam. Veel medewerkers ruilen hun wagen voor een (elektrische) fiets. Niet alleen voor het milieu een interessante wending. Ook voor jou. Want fietsen is gezond, het vermindert stress en verhoogt de productiviteit. Fiscaal valt er bovendien ook wat te winnen want bedrijfsfietsen en aanverwante kosten zijn 100% aftrekbaar. 
Veel fietsers in je bedrijf? Investeer dan zeker ook in de accommodatie zoals kleedkamers, douches, veilige fietsenstalling, enzovoort. 

Bedrijfsfiets kopen of leasen? In ons e-book ontdek je met welke factoren je rekening moet houden om die knoop door te hakken. 

Mobiliteitsbudget

Een van de meest opvallende nieuwigheden is het mobiliteitsbudget. Een budget dat je als werkgever toekent als alternatief voor de bedrijfswagen, waarop die medewerker aanspraak maakt. Het grootste voordeel? De keuzevrijheid en de flexibiliteit. Wanneer het mobiliteitsbudget is bepaald en toegekend, kan de werknemer volledig vrij kiezen hoe die dat bedrag besteedt binnen een wettelijk vastgelegd systeem van pijlers:

Pijler 1: een milieuvriendelijke bedrijfswagen (vanaf 01.01.2026 moet een milieuvriendelijke bedrijfswagen zonder CO2-uitstoot zijn). 

Pijler 2: verzamelnaam voor een hele reeks duurzame vervoermiddelen waaronder het openbaar vervoer, de fiets, elektrische motorfietsen, de deelauto, terugbetaling van de huur/hypotheek voor medewerkers die minder dan 10 km van hun werk wonen (dit kan ook gelden als je meer dan 10 km van je werkplek woont en vooral thuis werkt),... 

Pijler 3: saldo van het budget dat overblijft na aftrek van de eventuele bestedingen in pijlers 1 en 2. Het deel van het mobiliteitsbudget dat de werknemer niet heeft gebruikt voor de financiering van een milieuvriendelijke bedrijfswagen en/of duurzame vervoermiddelen, zal hem één keer per jaar in geld worden uitbetaald. Het saldo van het mobiliteitsbudget wordt niet onderworpen aan gewone socialezekerheidsbijdragen en is volledig vrijgesteld van belastingen. Er is wel een bijzondere werknemersbijdrage van 38,07% verschuldigd. 

Conclusie

De wereld verandert en mobiliteit evolueert mee. Eén ding is zeker: elektrische wagens en fietsen winnen aan belang. Omdat je medewerkers ernaar vragen, maar ook omdat verschillende overheden dit steeds meer stimuleren. Als werkgever volg je dit maar beter op de voet. Op dit manier werk je mee aan de duurzaamheid inje bedrijf, en je bewijst er ook je medewerkers een dienst mee. Wil je graag alles nog eens op een rij? Securex stelde een gids samen met alle mobiliteitsoplossingen van A tot Z. 

Mobiliteitsoplossingen van A tot Z.

Ontdek onze gids met strategieën voor het innoveren en verbeteren van mobiliteit binnen jouw bedrijf en verlaag tegelijkertijd je kosten en ecologische voetafdruk.  

CTA-inline-428x401 resized for better quality
Meer lezen over 'Talent'? Ontdek nog meer interessante artikels
Els Vanderhaegen
Legal Coordinator

Els Vanderhaegen werkt sinds 1997 bij Securex. Ze was eerst drie jaar Legal Advisor om vervolgens gedurende 7 jaar de coördinatie van de sectorale cel op zich te nemen. Daarna was Els 3 jaar manager van ‘Legal Information & Know How’ (LIKH). Daar bovenop was ze nog eens 10 jaar manager van de sectorale en fiscale cel. Sinds 2019 is ze de coördinator van de strategische cel.

Haar vrije tijd gaat vooral naar haar gezin. Els houdt ook van een goed boek, een goede film en wandelingen in de natuur.

Els.Vanderhaegen@securex.be
Wil je op de hoogte blijven van fiscaal en sociaal-juridisch nieuws?

Dit zou je ook kunnen interesseren