Het werven van nieuwe medewerkers in een structureel gespannen arbeidsmarkt is een moeilijkere (en vaak duurdere…) zoektocht dan voorheen. Dit betekent dat je als bedrijf maar beter de nodige zorg aan de dag legt om nieuwe collega’s op de best mogelijke manier te omkaderen en te begeleiden.
Last in, first out?
Uit ons jaarlijks onderzoek naar het personeelsverloop in België leren we dat het vrijwillig verloop steevast het hoogst is bij jongeren en/of medewerkers met weinig anciënniteit. Hier heerst het principe van last in, first out. Een recent onderzoek in het voorjaar van 2021 bij meer dan 500 Belgische KMO’s wijst op het feit dat het onboarding-gebeuren in een hybride context één van de prioritair te herbekijken HR-processen is. Hoe pak je dit als bedrijf best aan, rekening houdend met hybride werk, de combinatie van werken op de werkplek en thuiswerk.
Vanuit de self determination theory onthouden we dat de drie universele hefbomen van motivatie autonomie, verbondenheid en competentie zijn. Uiteraard kan je van nieuwe collega’s niet verwachten dat zij zich van bij de start autonoom gedragen, zich verbonden voelen met de nieuwe organisatiecultuur, én reeds alle broodnodige competenties en kennis bezitten. Zeker in de eerste maanden na aanwerving is het dus belangrijk je als organisatie hieromtrent niet alleen bewust van te zijn, maar er ook naar te handelen.
Oppassen voor die kwetsbare periode
Wij raden ook aan dat deze nieuwe medewerkers hun leidinggevende in de eerste maanden minimaal wekelijks ontmoeten – en niet alleen via de webcam. Het is een heel kwetsbare periode waarin het essentieel is om de wederzijdse verwachtingen zo snel mogelijk duidelijk te maken. Er dient ruimte gecreëerd te worden in de agenda’s voor een wekelijkse check-in. Een contactmoment waarbij de leidinggevende niet enkel werk-gerelateerde aspecten bespreekt, maar ook peilt naar hoe de nieuwkomer zich écht voelt.
Enkele tips
- Zorg ervoor dat de nieuwe collega zich verwacht/welkom voelt (voorbereiding en properheid werkpost, aanwezigheid materiaal (PC, GSM, …).
- Stel een peter/meter aan voor de vlotte integratie van de nieuwkomer. Op eerste werkdag voorzie een fysieke kennismaking met alle teamleden.
- Organiseer de eerste dagen van je nieuwe medewerker: de te ontmoeten collega's, de eerste taken te voeren, de te lezen documenten, ...
- Voorzie in de eerste weken/maanden een directe hulplijn (een soort helpdeskfunctie) voor eventuele praktische uitdagingen.
- Contacteer als leidinggevende (en zie!) je nieuwe medewerker minstens 1 keer per week.
- Doe dit niet alleen voor je vaste medewerkers, maar ook voor interims, medewerkers met een tijdelijk contract, freelancers,…