Communiceer, communiceer en communiceer
Voor u actie onderneemt: communiceer. Deze gulden regel geldt al sinds het begin van de coronacrisis. Maar we kunnen het niet vaak genoeg herhalen. Communiceer vooraf transparant over de bedrijfssituatie en doe dat naar iedereen. Geen vage woorden maar concrete cijfers. Benoem de impact van corona en de mogelijke gevolgen, namelijk: er moet personeel afvloeien.
Beschrijf ook duidelijk het proces. Laat weten wanneer de mogelijke beslissing valt, maar dat u ook niet alles weet. Praat hier open over. Betrek uw medewerkers zoveel mogelijk bij het proces. De juiste duiding en achtergrond maakt het voor hen gemakkelijker om de beslissing te aanvaarden.
Is het zover en moet u effectief een werknemer ontslaan? Zorg ervoor dat uw medewerker goed begrijpt waarom de situatie zo is. Welke criteria spelen mee? Wat was de concrete basis waarop de beslissing gemaakt werd? Wees hier open en transparant over.
Wees empathisch
De coronacrisis veroorzaakt veel stress en onzekerheid bij uw medewerkers. De angst om hun job te verliezen, doet hier nog een schepje bovenop. Laat ruimte voor deze gevoelens, bespreek ze en wees vooral empathisch. Besef dat deze klap voor velen zwaar is.
Toon uw betrokkenheid ook na het ontslag. Bel uw oud-collega’s op om te horen hoe het gaat en bekijk op welk vlak u kunt ondersteunen.
Ondersteun uw leidinggevenden
Ook voor leidinggevende is dit een zware periode. Zij vangen de stress en de zorgen van hun teamleden op. Daarnaast zijn ze vaak zelf betrokken bij de beslissingen rond het ontslag. Als werkgever is het uw verantwoordelijkheid om hen hierin te ondersteunen. Dat kan op verschillende manieren. Denk maar aan overlegmomenten tussen leidinggevenden en HR.
Maar iemand ontslaan doet u niet zomaar. Het is belangrijk dat u en uw leidinggevenden zich voorbereiden. Met welke factoren houdt u best rekening? Wanneer plant u dit gesprek in? Hoe structureert u het gesprek. Securex helpt u hier graag bij.