Deze voorwaarde geldt uiteraard niet voor de werknemers die een aanmoedigingspremie aanvragen in het kader van een arbeidsduurvermindering in een onderneming in herstructurering of in moeilijkheden, aangezien de aanmoedigingspremie in dat geval niet gecumuleerd mag worden met een onderbrekingsuitkering.
De premie kan online aangevraagd worden. Een papieren aanvraag is nog steeds mogelijk, maar minder voordelig, aangezien ze minder snel behandeld zal worden.
Aanvraag online
Het elektronisch aanvragen van de aanmoedigingspremie biedt meerdere voordelen:
- Een snellere en meer doeltreffende behandeling van de aanvraag (sommige gegevens worden elektronisch opgehaald en het aanvraagformulier is deels vooraf ingevuld)
- De aanvrager krijgt onmiddellijk een ontvangstbewijs van zijn aanvraag
De werknemer kan enkel een aanvraag indienen met een elektronische identiteitskaart of met een federaal token. Hij moet de bankrekening opgeven waarop hij de premie wenst te ontvangen en basisinformatie over zijn effectieve plaats van tewerkstelling en zijn uren tewerkstelling.
Voor meer informatie, klik hier.
Papieren aanvraag
Een papieren aanvraag is nog steeds mogelijk maar vergt een langere behandeltermijn. De werknemer moet de aanvraag indienen bij:
Aanmoedigingspremies
Departement Werk & Sociale EconomieKoning
Albert II- laan 35, bus 20 1030 Brussel
Het papieren aanvraagformulier kan gedownload worden op de website Werk en Sociale Economie.
Een deel van het aanvraagformulier dient door de werknemer zelf ingevuld te worden en een deel door de werkgever. Om ontvankelijk te zijn, moet de aanvraag voldoen aan volgende voorwaarden:
- Het aanvraagformulier moet volledig en correct ingevuld zijn en ondertekend
- Alle verplichte bewijsstukken, zoals vermeld op het formulier, moeten bij het aanvraagformulier gevoegd zijn
De aanvraag moet ingediend worden binnen de zes maanden na de aanvang van het tijdskrediet, het thematisch verlof of de arbeidsduurvermindering in een onderneming in moeilijkheden of herstructurering.