Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Wat moet de werkgever in het arbeidsreglement vermelden ?

De werkgever mag in het arbeidsreglement alle genomen maatregelen om psychosociale risico’s op het werk te voorkomen vermelden, maar hij is hier niet toe verplicht.

Laatst bijgewerkt op 7 februari 2024

Verplichte vermeldingen

De werkgever moet de volgende gegevens echter vermelden in het arbeidsreglement:

  • de contactgegevens van de vertrouwenspersoon en van de preventieadviseur (indien een beroep wordt gedaan op een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk kan in het arbeidsreglement het telefoonnummer van de psychosociale cel van deze dienst worden opgenomen);
  • de procedures waarvan een werknemer gebruik kan maken als hij een verzoek tot psychosociale interventie wil indienen.

Het gaat dus om de gegevens waarmee de werknemer de nodige stappen kan ondernemen als hij van mening is dat hij het slachtoffer is van een psychosociaal risico.

Sanctie

Een werkgever die deze verplichting niet naleeft, kan een sanctie oplopen. De toepasselijke sanctie staan in het Sociaal Strafwetboek.

Opmerking: Na de veranderingen die op 1 juni 2023 van kracht zijn geworden, moet je arbeidsreglement worden aangepast. 

Is dat nog niet gebeurd, dan kan u via onze e-Shop aan een bijlage inzake psychosociale risico's komen. Klanten met het Service Pack Legal Advice kunnen dit gratis downloaden op Lex4You. 

Alle artikelen over Wat zijn de belangrijkste verplichtingen van de werkgever?