Wat is het mobiliteitsbudget?
Dat is een som die de werkgever jaarlijks toekent aan de medewerkers om de traditionele bedrijfswagen te vervangen. Ze kunnen dit budget uitgeven aan duurzame alternatieven of een milieuvriendelijkere wagen, volgens drie pijlers. Als er aan het eind van het jaar nog wat budget overblijft, krijgt de medewerker dit stukje in de vorm van een premie.
De drie grootste principes van het mobiliteitsbudget:
- Ecologische alternatieven: dit budget gaat naar medewerkers die al een bedrijfswagen hebben of er recht op hebben.
- Keuzevrijheid: werkgevers en medewerkers zijn niet verplicht om gebruik te maken van dit systeem.
- Budgetneutraliteit: het mobiliteitsbudget mag niet leiden tot extra kosten voor de werkgever of financieel verlies voor de medewerker.
Waarom zou je een mobiliteitsbudget invoeren?
- Duurzame oplossingen: het mobiliteitsbudget bevordert ecologische en belastingvriendelijke vervoersmogelijkheden.
- Een beter werkgeversimago: positioneer je als een onderneming die begaan is met de planeet en trek zo het juiste talent aan.
- Je huidige medewerkers motiveren: bied ze meer keuze en flexibiliteit in hun dagelijkse mobiliteit.
Wat is het bedrag van het mobiliteitsbudget?
Het mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de totale jaarlijkse brutokost van de bedrijfswagen voor de werkgever (totale eigendomskost). Die kost omvat:
- de fiscale lasten
- de kosten van leasing of renting
- de brandstofkosten
- de solidariteitsbijdrage
- de verzekeringen
- de uitgaven die bij een bedrijfswagen horen (inclusief de niet-aftrekbare btw)
Voor de medewerker die nog geen bedrijfswagen heeft maar daar wel recht op heeft, is het dus belangrijk dat die een prijssimulatie kan aanvragen om het bedrag van zijn mobiliteitsbudget te berekenen. Bij medewerkers met een bedrijfswagen wordt uiteraard rekening gehouden met de totale eigendomskost, dus de totale kostprijs van de wagen gedurende zijn hele levenscyclus.
Wat zegt de Belgische wetgeving voor werkgevers?
Wil je je medewerkers een mobiliteitsbudget geven? Fantastisch idee! Hou wel rekening met enkele wettelijke verplichtingen.
- De werkgever moet een mobiliteitsalternatief kunnen aanbieden dat de in de wetgeving vastgelegde duurzaamheidsprincipes respecteert.
- Het mobiliteitsbudget moet tussen € 3.055 en € 16.293 per jaar bedragen, ook als de jaarlijkse brutokosten van de wagen komen op minder dan € 3.055 of meer dan € 16.293.
- Het mobiliteitsbudget mag niet meer dan 1/5de van de totale brutobezoldiging uitmaken (onverminderd het minimum van € 3.055).
- De onderneming moet waken over een goede communicatie met de medewerkers en een nauwkeurig administratief beheer van het mobiliteitsbudget.
Pijler 1. Milieuvriendelijke bedrijfswagen
Je werknemers kunnen ervoor kiezen om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een meer ecologisch model. In het kader van het mobiliteitsbudget is een ecologisch voertuig:
- Een elektrische wagen
- Of een wagen die voldoet aan bepaalde voorwaarden
- Op het vlak van CO2-uitstoot als het om een 'klassieke' wagen gaat
- Op het vlak van het rijbereik als het een hybridewagen is
⚠️ Opgelet! Vanaf 2026 worden ecologische bedrijfsvoertuigen gedefinieerd als ‘wagen die geen CO2 uitstoten'. Onder deze pijler valt dus enkel dit type van wagens.
Pijler 2. Duurzame vervoersmiddelen of bepaalde woonkosten
Naast ecologische bedrijfsvoertuigen horen ook andere duurzame vervoersmiddelen en bepaalde huisvestingskosten tot het mobiliteitsbudget:
- Zachte mobiliteit (aankoop, verhuur, leasing, onderhoud en verplichte uitrusting)
- (elektrische) fiets, voortbewegingstoestel en scooter
- fietsen (ook elektrische) mogen niet snelle gaan dan 45 km per uur
- Abonnementen voor het openbaar vervoer voor je medewerkers en hun familieleden die onder hetzelfde dak leven
- Georganiseerd openbaar vervoer (niet enkel door de werkgever georganiseerd)
- Deeloplossingen zoals carpooling of deelwagens, maar ook voertuigen op 2, 3 of 4 wielen en taxiritten
- Mobiliteitsdiensten die bovenstaande zaken combineren
- Huisvestingskosten zoals de huur, de waarde van je eigendom en de interest van je hypothecaire lening voor een woning binnen een straal van 10 km van de gewoonlijke werkplaats
- Bedrijfsfietsen en kilometervergoeding
- Bepaalde financieringskosten, zoals leningen voor fietsen
- Parkeerkosten
- Kosten van uitrustingen die niet verplicht zijn maar die de zachte mobiliteit veiliger en zichtbaarder maken
Pijler 3. Het resterende bedrag
De derde pijler is de overschot van het budget. Dat saldo wordt één keer per jaar overgemaakt, ten laatste samen met het eerste loon van het volgende jaar.
Belangrijk: hoe lager dat saldo, hoe interessanter voor de medewerker. Waarom? Omdat de regering een bijzondere bijdrage afhoudt. Het is dan ook de bedoeling om de mobiliteit groener te maken, en niet om nettoloon uit te keren. Globaal gezien blijft deze oplossing beter dan een 'traditioneel' loon.