Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Eenvoudige stappen om agressie te beheersen

Als zelfstandige sta je voor tal van uitdagingen. Je beheert je tijd, financiën en klantrelaties vaak alleen. Een van die uitdagingen zijn lastige situaties met klanten. Stel je voor dat een ontevreden klant naar je toe komt, gefrustreerd omdat hij niet heeft gevonden wat hij zocht. Hij begint luid te schreeuwen, beschuldigt jou van slechte service en dreigt je met negatieve recensies op sociale media. Wat zou je doen? 

Agressie kan verschillende vormen aannemen, zoals verbale onrespectvolle uitlatingen, intimidatie of zelfs fysieke bedreigingen.  

Geplaatst op 21 juni 2024

Als zelfstandige is het niet altijd makkelijk om met dergelijk agressief gedrag van klanten om te gaan, je bent immers afhankelijk van deze klanten voor je inkomsten. Het is dus belangrijk om op een gepaste manier te reageren. 

Hieronder vind je alvast een aantal tips hoe je als zelfstandige kunt omgaan met agressie op de werkvloer. 

  1. Let op signalen: Het herkennen van agressie is de eerste stap om deze te trachten de-escaleren. Dit gaat niet alleen over signalen bij de ander zoals een verhoogde stem, gebalde vuisten, intens oogcontact, ... maar ook over het herkennen van je eigen signalen zoals zuchten, diepe ademhaling, lichaamshouding, gezichtsuitdrukking, ... 
  2. Rustige basishouding: We fungeren als spiegel voor de ander. Indien we onze natuurlijk reflex volgen en meegaan in de agressie van de ander zal de situatie escaleren. Wanneer we rust en kalmte uitstralen zal dit een gemoedelijk effect hebben. 
  3. Stel grenzen: Laat weten wat voor gedrag je wel en niet accepteert als zelfstandige. Geef duidelijk aan dat agressie niet getolereerd wordt en dat het de samenwerking kan beëindigen als het gedrag aanhoudt. 
  4. Agressie is niet de vijand: Agressie is vaak betekenisvol gedrag, iemand probeert iets duidelijk te maken, maar mist de juiste vaardigheden. Tracht te vertrekken vanuit positieve gedachten, wat probeert deze persoon mij duidelijk te maken? Vaak schuilt er achter agressief gedrag een gevoel van onbegrip, oneerlijkheid en frustratie. Luister empathisch naar de beweegredenen van de andere partij. 
  5. Zoek hulp: Als de agressie aanhoudt of escaleert, zoek dan hulp. Schakel bijvoorbeeld een iemand uit je omgeving of de politie in om je te ondersteunen en de situatie aan te pakken. 
  6. Zorg voor een veilige werkomgeving: Essentieel is om je eigen veiligheid en welzijn voorop te stellen. Creëer een veilige werkomgeving voor jezelf door bijvoorbeeld beveiligingsmaatregelen te nemen of een noodplan op te stellen voor noodsituaties. 
  7. Beter voorkomen dan genezen: Ga na hoe je zelf kunt bijdragen aan het verminderen van agressie op de werkvloer. Communiceer duidelijk, luister naar de wensen en behoeften van anderen en probeer conflicten op een constructieve manier op te lossen. 

Agressie op de werkvloer kan een uitdagende situatie zijn voor zelfstandigen, maar met de juiste aanpak en ondersteuning kun je hier goed mee omgaan. Blijf kalm, stel grenzen, zoek hulp en zorg voor een veilige werkomgeving. Door aan zelfreflectie te doen en te werken aan een open communicatie kun je agressie op de werkvloer verminderen en een prettige werkomgeving creëren voor jezelf als zelfstandige. 

Klinkt dit allemaal veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, overweeg dan een opleiding rond agressiebeheersing

Securex als rots in de branding

Voel je dat het allemaal te veel wordt, grijp dan tijdig in. Weet dat Securex voor je klaar staat. Zo organiseren we gratis e-learnings rond topics als weerbaarheid. Heb je een specifieke vraag rond je mentale gezondheid? Dan kan je terecht bij een van onze gezondheidsmedewerkers. Zij staan je bij met het juiste advies of verwijzen je door naar de juiste professional. Neem zeker ook een kijkje op deze pagina over mentaal welzijn bij zelfstandigen.

Nood aan advies op maat?

Ontdek gerelateerde artikels