Kunnen én willen
Het draait om willen én kunnen. In België geeft slechts een op de tien werknemers (10,5%) aan tot 66 jaar te willen werken, terwijl een op de vijf (19,6%) aangeeft dat wel te kunnen.
Ambities koesteren in de herfst van je carrière
Met de stijgende levensverwachting zal de minimum pensioenleeftijd naar verwachting alleen maar toenemen. Daarom is het belangrijk dat werkgevers alle werknemers, jong en oud, informeren en sensibiliseren over deze nieuwe pensioenleeftijd. Hier is een grote rol weggelegd voor leidinggevenden, om mee te zijn in dit verhaal en in oprechte dialoog te gaan met hun oudere medewerkers.
Het is belangrijk dat bedrijven inzien dat medewerkers, zelfs in de latere fase van hun loopbaan, nog vol ambitie kunnen zitten. Zowel jong als oud kunnen het verschil maken op de werkvloer. Met de huidige ‘war for talent’ en schaarste op de arbeidsmarkt telt elke medewerker, bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om mensen af te schrijven.
Drie tips
Hoe houd je als werkgever je medewerkers duurzaam en actief betrokken tot aan hun pensioen, en zelfs langer?
Zorg voor toekomstperspectief
Oudere werknemers beschikken niet alleen over waardevolle kennis en expertise, maar hebben vaak ook een groot netwerk binnen en buiten het bedrijf. Die combinatie is ideaal bij het opstarten van projecten of bij het begeleiden van jongere werknemers. Laat ze daarom mee hun schouders onder belangrijke projecten zetten, ook al zullen ze de langetermijngevolgen van de projecten misschien zelf niet meer zien op de werkvloer. Met andere woorden: het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle werknemers, ongeacht leeftijd en ervaring, toekomstperspectief hebben.
Behoud een connectie met je werknemers, bespreek wat ze nog willen bereiken en hoe je hen als organisatie hierin kan ondersteunen.Bied de juiste ondersteuning aan
Onderzoek hoe je belastende aspecten van het werk van oudere werknemers kan verminderen, bijvoorbeeld door het gebruik van AI. Dat stelt hen in staat om hun potentieel optimaal te benutten, zonder hun verantwoordelijkheden te moeten verminderen of hun rol te beperken tot alleen administratieve taken.
Probeer te zoeken naar een evenwicht waarbij oudere werknemers nog steeds een zinvolle bijdrage leveren aan belangrijke projecten en taken. Op die manier ervaren ze hun werk als waardevol en blijven ze betrokken bij het bedrijf.
Opleidingen zoals een HR beleid op maat van oudere medewerkers, kunnen je helpen om de behoeften van de oudere medewerkers in je bedrijf in kaart te brengen en beter te begrijpen. Op basis daarvan kan je een aangepast HR-beleid uitwerken dat aansluit bij hun wensen.
Verbeter de perceptie van oudere medewerkers binnen je organisatie
De perceptie van oudere medewerkers is niet mee geëvolueerd met de maatschappelijke realiteit. We leven steeds langer en blijven langer actief. In parallel is er een krapte op de arbeidsmarkt en zijn bedrijven steeds op zoek naar talent. Het is dus belangrijk om oudere werknemers niet af te schrijven en ze structureel te blijven betrekken bij nieuwe projecten in de organisatie.
Maak werknemers bewust van de schat aan ervaring die oudere werknemers in een organisatie brengen, en de toegevoegde waarde die dat biedt voor iedereen.
Dat kan bijvoorbeeld door ondersteunende trajecten zoals de beste jaren nog te gaan, aan te bieden, die medewerkers stimuleren om na te denken over hun toekomst binnen het bedrijf, hun doelen en ambities.
Op zoek naar ervaren krachten die flexibel inzetbaar zijn? Oudere en zelfs gepensioneerde medewerkers kunnen een waardevolle aanvulling zijn voor je team.