Principe
De werkgever moet tijdens deze periode dan ook geen loon aan de werkneemster betalen.
Over te maken documenten
Voor de bevalling
De werkneemster moet aan haar mutualiteit de volgende documenten bezorgen:
- Een medisch getuigschrift dat de zwangerschap bevestigt en de vermoedelijke datum van bevalling en van het begin van het moederschapsverlof vermeldt. Het is aangeraden dit document te bezorgen vanaf de 7de week die de bevalling voorafgaat en ten laatste op het moment dat de werkneemster haar prenataal verlof opneemt, daar de mutualiteit pas tussenkomt vanaf ze in het bezit van dit getuigschrift is
- Het “inlichtingenblad uitkeringen” van het ziekenfonds dat de werkgever moet invullen
Na de bevalling
De werkneemster moet aan haar ziekenfonds zo snel mogelijk na de geboorte een uittreksel van de geboorteakte, afgeleverd door de gemeentelijke overheid, bezorgen. Dit document laat toe de duur van de moederschapsrust definitief vast te stellen.
Op het einde van de moederschapsrust
Binnen de 8 dagen die volgen op het einde van het moederschapsverlof, moet de werkneemster een getuigschrift van werkhervatting aan de mutualiteit bezorgen. Dit is een document van het ziekenfonds dat de werkgever behoorlijk moet invullen.