Zoals de naam aangeeft, is deze procedure informeel. Ze bestaat er dus in dat op informele wijze wordt gezocht naar oplossingen door middel van:
- Gesprekken;
- Een interventie bij een andere persoon van de onderneming (inzonderheid bij een lid van de hiërarchische lijn);
- Of een verzoening tussen de betrokken personen voor zover zij hiermee akkoord gaan.
Deze procedure heeft dus tot doel de dialoog te herstellen. De werkgever wordt niet ‘in gebreke gesteld' om maatregelen te treffen. Als deze fase geen resultaten oplevert, kan de werknemer nog altijd een verzoek tot formele psychosociale interventie indienen.
Tijdens de informele fase:
- Kunnen de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur psychosociale aspecten, aan de personen die deelnemen aan de interventie, de informatie meedelen die pertinent is voor het goede verloop van deze interventie;
- Hebben de partijen geen toegang tot de persoonlijke notities die tijdens de interventie worden opgesteld door de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur psychosociale aspecten;
- Hebben de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur psychosociale aspecten niet als taak te rapporteren aan de werkgever en hebben zij dus ook niet de taak om getuigen te horen of personen die deel uitmaken van de dienst van de verzoeker te ondervragen;
- Is de verzoeker niet beschermd tegen represailles vanwege de werkgever.