Waarom een arbeidsreglement cruciaal is
Een arbeidsreglement biedt belangrijke voordelen voor zowel jou als werkgever als voor je werknemers. Het reglement:
- Vertaalt de afspraken van een arbeidsovereenkomst
- Schept duidelijkheid voor alle partijen
- Creëert een houvast tijdens de sociale inspectie.
Het stelt je ook in staat om collectieve afspraken, zoals sancties of opzegtermijnen, vast te leggen zonder dat je een individuele overeenkomst met elke werknemer moet afsluiten. Dat maakt het een essentieel document voor je organisatie.
Mogelijke dringende redenen voor ontslag binnen je bedrijf moet je verplicht opnemen in je arbeidsreglement. Je vult die zelf in naargelang de noden van je bedrijf. Als je bijvoorbeeld een manege uitbaat en roken ten strengste verboden is, moet je dat duidelijk vermelden in je arbeidsreglement.
Verplichte vermeldingen
Je kan je arbeidsreglement aanvullen met zaken die specifiek voor jou belangrijk zijn, maar wettelijk moet je deze 7 elementen zeker vermelden:
- Betalingsmodaliteiten van het loon
- Arbeidstijden
- Normale werkuren
- Pauzes en rusttijden
- Opzegtermijn
- Feiten die als dringende reden gelden voor beëindiging
- Preventiebeleid voor psychosociale risico’s
Een volledige opsomming en voorbeelddocumenten, vind je in dit overzicht over het arbeidsreglement.
Voorbeeld
Jan wijzigde het arbeidsreglement zonder de juiste procedure te volgen. Een werknemer vocht de verkorte pauzetijden aan bij de arbeidsrechtbank. De rechtbank oordeelde dat het nieuwe reglement niet rechtsgeldig was, waardoor werknemers de oorspronkelijke pauzetijden behouden.
Bedrijfsspecifieke regels & bijlagen
Je bedrijf heeft een eigen identiteit, cultuur en werkorganisatie. Daarom is het interessant om eigen accenten en bedrijfseigen arbeidsvoorwaarden toe te voegen aan je arbeidsreglement. Zo kan je bijvoorbeeld een bijlage toevoegen over nieuwe technologieën of een internetreglement, maar ook op het vlak van arbeidsduur, inhaalrust, glijdende werkroosters, en meer.
Enkele mogelijkheden:
- Overwerk en overuren
- Glijdende werkroosters
- Verlof en afwezigheid
- Vakantiedagen
- Ziekteverlof
- Andere vormen van verlof
- Gedragsregels
- Kledingvoorschriften
- Gedragsnormen op de werkvloer
- Hygiëne-, gezondheids- en veiligheidsvoorschriften
- Te laat komen en ongerechtvaardigde afwezigheid
- Socialmediabeleid
- Disciplinaire maatregelen
- Mogelijke sancties bij overtreding
- Procedure voor disciplinaire acties
Procedure & bekendmakingsregels
Nu je alle informatie hebt om een bruikbaar arbeidsreglement op te stellen, is het belangrijk dat je weet dat je achteraf niet zomaar het reglement mag wijzigen. Daar bestaan procedures voor, die nog niet relevant zijn wanneer je het de eerste keer opstelt.
Omdat je hier het best een levend document van maakt, is het toch nuttig om de juiste procedure te kennen wanneer je zaken aanpast.
Voorbeeld
Emma wil via het arbeidsreglement afspraken maken over zichtbare tatoeages en piercings tijdens de werkuren. Goede keuze. Alleen negeert ze de juiste procedure om het arbeidsreglement te wijzigen. Er bestaan namelijk regels rond hoe je als werkgever tatoeages en piercings moet behandelen. Daardoor is het de regel juridisch niet afdwingbaar.