PAB of PVB?
Een persoonlijk assistentiebudget (PAB) is er voor de begeleiding van minderjarigen met een handicap. Een persoonsvolgend budget (PVB) kan ingezet worden door meerderjarigen met nood aan ondersteuning. De overstap moet gemaakt worden tussen de 18e en de 21e verjaardag van de persoon met een handicap. Deze budgetten kunnen naar keuze ingezet worden voor de aanwerving van één of meerdere persoonlijke assistenten, maar ook voor dagbesteding of opvang in een multifunctioneel centrum.
We gaan in deze fiche niet dieper in op de regels rond het aanvragen, toekennen of besteden van het PAB of PVB. Hiervoor verwijzen we je naar de website van het VAPH. We beperken ons in deze fiche tot de werkgevers-werknemersrelatie tussen de persoon met een handicap en zijn persoonlijk assistent.
De werkgeversrelatie
De persoon met een handicap (of zijn wettelijke vertegenwoordiger) die een persoonlijk assistentiebudget of een persoonsvolgend budget ontvangt, wordt budgethouder genoemd. Met het ontvangen budget kan men assistenten aanwerven. Hierdoor wordt men werkgever.
In principe gebeurt deze aanwerving met een arbeidsovereenkomst, maar als de persoonlijke assistent een familielid tot in de tweede graad of een gezinslid is, moet er een takenovereenkomst gesloten worden[1].
In deze fiche gaan we dieper in op de tewerkstelling van de persoonlijke assistenten met een arbeidsovereenkomst of een takenovereenkomst en wijzen we op de verschillen tussen beide overeenkomsten en de gevolgen ervan.
[1] Indien er sprake is van een gezagsrelatie tussen de budgethouder en zijn familie- of gezinslid, zal er toch een arbeidsovereenkomst gesloten moeten worden. Voor de volledige uitleg verwijzen we je naar de vraag “Welke overeenkomst sluiten met de persoonlijk assistent?”