Login
Service Contact Lex4You
Login

Je arbeidsreglement opstellen & onderhouden

Zo ontwerp je een bruikbaar arbeidsreglement

Wanneer je je eerste werknemer aanwerft, moet je verplicht een arbeidsreglement opstellen. Het verzamelt de rechten en plichten van werkgever en werknemer in een handig en duidelijk overzicht. Het maakt met andere woorden de afspraken in je arbeidsovereenkomst concreet.

Krijg advies Bestel een template

Waarom een arbeidsreglement cruciaal is

Een arbeidsreglement biedt belangrijke voordelen voor zowel jou als werkgever als voor je werknemers. Het reglement:

Het stelt je ook in staat om collectieve afspraken, zoals sancties of opzegtermijnen, vast te leggen zonder dat je een individuele overeenkomst met elke werknemer moet afsluiten. Dat maakt het een essentieel document voor je organisatie.

Mogelijke dringende redenen voor ontslag binnen je bedrijf moet je verplicht opnemen in je arbeidsreglement. Je vult die zelf in naargelang de noden van je bedrijf. Als je bijvoorbeeld een manege uitbaat en roken ten strengste verboden is, moet je dat duidelijk vermelden in je arbeidsreglement.

Verplichte vermeldingen

Je kan je arbeidsreglement aanvullen met zaken die specifiek voor jou belangrijk zijn, maar wettelijk moet je deze 7 elementen zeker vermelden:

  1. Betalingsmodaliteiten van het loon
  2. Arbeidstijden
  3. Normale werkuren
  4. Pauzes en rusttijden
  5. Opzegtermijn
  6. Feiten die als dringende reden gelden voor beëindiging
  7. Preventiebeleid voor psychosociale risico’s

Een volledige opsomming en voorbeelddocumenten, vind je in dit overzicht over het arbeidsreglement.

Voorbeeld
Jan wijzigde het arbeidsreglement zonder de juiste procedure te volgen. Een werknemer vocht de verkorte pauzetijden aan bij de arbeidsrechtbank. De rechtbank oordeelde dat het nieuwe reglement niet rechtsgeldig was, waardoor werknemers de oorspronkelijke pauzetijden behouden.

Bestel een template

Bedrijfsspecifieke regels & bijlagen

Je bedrijf heeft een eigen identiteit, cultuur en werkorganisatie. Daarom is het interessant om eigen accenten en bedrijfseigen arbeidsvoorwaarden toe te voegen aan je arbeidsreglement. Zo kan je bijvoorbeeld een bijlage toevoegen over nieuwe technologieën of een internetreglement, maar ook op het vlak van arbeidsduur, inhaalrust, glijdende werkroosters, en meer.

Enkele mogelijkheden:

  • Overwerk en overuren
  • Glijdende werkroosters
  • Verlof en afwezigheid
  • Vakantiedagen
  • Ziekteverlof
  • Andere vormen van verlof
  • Gedragsregels
  • Kledingvoorschriften
  • Gedragsnormen op de werkvloer
  • Hygiëne-, gezondheids- en veiligheidsvoorschriften
  • Te laat komen en ongerechtvaardigde afwezigheid
  • Socialmediabeleid
  • Disciplinaire maatregelen
  • Mogelijke sancties bij overtreding
  • Procedure voor disciplinaire acties
Download de arbeidsreglement-gids

Verken in deze praktische gids hoe je een solide arbeidsreglement opstelt.

Procedure & bekendmakingsregels

Nu je alle informatie hebt om een bruikbaar arbeidsreglement op te stellen, is het belangrijk dat je weet dat je achteraf niet zomaar het reglement mag wijzigen. Daar bestaan procedures voor, die nog niet relevant zijn wanneer je het de eerste keer opstelt.

Omdat je hier het best een levend document van maakt, is het toch nuttig om de juiste procedure te kennen wanneer je zaken aanpast.

Voorbeeld

Emma wil via het arbeidsreglement afspraken maken over zichtbare tatoeages en piercings tijdens de werkuren. Goede keuze. Alleen negeert ze de juiste procedure om het arbeidsreglement te wijzigen. Er bestaan namelijk regels rond hoe je als werkgever tatoeages en piercings moet behandelen. Daardoor is het de regel juridisch niet afdwingbaar.

Zet de puntjes op de i met een duidelijk en juridisch correct arbeidsreglement.

Werk samen met de experts van Securex