Login
Service Contact Lex4You
Login

Mobiliteit wordt prioriteit, ook bij kmo’s

Door verplicht thuiswerk stond mobiliteit de voorbije maanden minder hoog op de agenda bij veel kmo’s. Zo blijkt uit onze recente bevraging bij Belgische bedrijfsleiders en hr-verantwoordelijken. Terwijl net nu een flexibel mobiliteitspakket belangrijk is voor bedrijven.

Laatst bijgewerkt op 8 september 2021 door Frank Vander Sijpe

Nood aan flexibele mobiliteit…

Het hybride en flexibel werken – sinds de coronacrisis niet meer weg te denken – vragen om een future proof mobiliteitsstrategie, ook binnen kmo’s. Waar ondernemingen tot voor kort vooral medewerkers uit de directe omgeving aantrokken, maakt hybride werken het mogelijk om ook werknemers uit de gebruikelijke actieradius van een bedrijf aan te nemen. Een must om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen.

Het vele thuiswerken stelde dan weer het nut van een voor de deur geparkeerde bedrijfswagen in vraag, én de mobiliteitsbehoefte van veel werknemers verandert.

Ook in het kader van employer branding is een mobiliteitsplan interessant. Willen kmo’s aantrekkelijk blijven als werkgever, dan mogen ze de boot hier niet missen. Steeds vaker vormt een flexibel mobiliteitspakket een belangrijk deel van het loon en de voordelen van werknemers. Daarin behoudt de bedrijfswagen weliswaar zijn eerste plek, niet alleen omwille van het gunstig fiscaal regime, ook de administratieve eenvoud speelt een grote rol. Maar de laatste tijd winnen andere mobiliteitskeuzes aan populariteit zoals fietsleasing, kilometervergoedingen, derdebetalersovereenkomsten of een mobiliteitsbudget.

…en een flexibel mobiliteitsbeleid

De klassieke en uniforme mobiliteitsoplossingen volstaan vaak niet meer en moeten plaats maken voor maatwerk, waarbij een mobiliteitsbudget werknemers de mogelijkheid biedt om beslissingen te nemen in functie van hun actuele behoefte, en die ook regelmatig opnieuw te herzien. In een competitief en geoptimaliseerd loonbeleid – zoals een cafetariaplan – kan mobiliteit een variabel onderdeel worden van het loonpakket.

In de samenstelling van een pakket aan mobiliteitsoplossingen is het van belang dat de aangeboden keuzes finaal qua kosten evenwichtig en budgetneutraal zijn.

Een flexibel mobiliteitsbeleid is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Om mobiliteitskeuzes op maat van iedere werknemer te kunnen aanbieden – en het beheer en de administratie te vergemakkelijken, zijn er handige tools op de markt. Zo biedt Mbrella haar klanten een digitaal hr-platform dat hr-managers en bedrijfsleiders door het mobiliteitsaanbod gidst.

Amaury Gerard, CEO Mbrella: “Wij zijn ervan overtuigd dat het opmaken van een flexibel mobiliteitsbeleid niet alleen weggelegd is voor de grote spelers. Ook kmo’s moeten toegang krijgen tot het mobiliteits-ecosysteem. Met Mbrella willen we de drempel voor hen verlagen, en staat eenvoud centraal.”

Duurzame mobiliteit

De bedrijfswagen is niet altijd de beste oplossing voor de verplaatsingen van je werknemers. Daarom is het belangrijk na te denken over duurzame of zachte mobiliteit.

Frank Vander Sijpe
Director HR Trends & Insights Securex

Frank Vander Sijpe is op vandaag actief als Director HR Trends & Insights binnen het team van Marketing Intelligence & Innovation. Hij volgt van nabij een aantal evoluties en trends op de arbeidsmarkt, en de impact ervan op het mensbeleid in organisaties. Het gaat onder andere over thema’s als absenteïsme, stress, personeelsverloop, motivatie en hybride werken. Hij is coauteur van de boeken “Mijn werk maatwerk” en “Personaliseren van werk, mythes en feiten” die handelen over hoe als KMO omgaan met de uitdagingen op de arbeidsmarkt van vandaag.

Dit zou je ook kunnen interesseren