Dienstverlener
De werkgever mag de outplacementbegeleiding niet zelf geven. Hij moet hiervoor beroep doen op een dienstverlener die optreedt:
- Hetzij in het kader van een regeling, bepaald op het niveau van de bedrijfstak waartoe de onderneming behoort of, bij ontstentenis, in het kader van een regeling vastgesteld op het niveau van de andere bedrijfstak
- Hetzij in het raam van een regeling, bepaald bij een collectieve arbeidsovereenkomst, gesloten op het niveau van de onderneming
- Hetzij in de hoedanigheid van een openbaar of privaat bureau, gespecialiseerd in het verstrekken van outplacement [1]
- Hetzij in het kader van een regionaal, subregionaal of lokaal initiatief, dat opgezet wordt in het kader van een gewestelijke tewerkstellingsdienst
Verplichtingen dienstverlener
Het outplacementbureau moet er zich tegenover de werkgever toe verbonden hebben:
- Zich niet te beroepen op de niet-uitvoering van de verbintenissen van de werkgever tegenover de dienstverlener om de outplacementbegeleiding te schorsen of stop te zetten
- De persoonlijke levenssfeer van de werknemer te eerbiedigen en te waarborgen dat alle inlichtingen die over de werknemer bekomen worden, vertrouwelijk behandeld worden en niet aan derden doorgegeven worden
- De werknemer, op zijn verzoek, na beëindiging van de opdracht zijn dossier terug te geven
- Zich niet te mengen in de contacten tussen de werknemer en de potentiële werkgevers
- Noch de ontslagbeslissing, noch de onderhandeling daaromtrent te beïnvloeden
- Een ongevallenverzekering te sluiten waarbij voor alle ongevallen gebeurd tijdens de uitvoering van de outplacementopdracht en op de weg van en naar de plaats waar deze uitgevoerd wordt en die niet door de arbeidsongevallenverzekering van de werkgever vergoed worden, dezelfde bescherming geboden wordt als deze welke door de arbeidsongevallenwetgeving gewaarborgd wordt. Zoniet moet het bureau aan de werknemer die het slachtoffer van een ongeval wordt, een bijkomende forfaitaire schadevergoeding die overeenstemt met drie maanden loon betalen
- De grootst mogelijke beroepsbekwaamheid en vakkennis aan te bieden door onder meer enkel personeel in te zetten dat voldoende gekwalificeerd en opgeleid is voor de opdracht
- De werknemer zo snel mogelijk op te roepen om de outplacementbegeleiding aan te vatten opdat die zo goed mogelijk zou verlopen en dit zowel op emotioneel vlak als wat betreft het opmaken van een competentiebalans
Outplacementaanbod
Het outplacementaanbod moet een duidelijk en objectief beeld geven van de diensten van de dienstverlener en van zijn werkingsmodaliteiten. Het aanbod moet dan ook minstens de volgende elementen bevatten:
- De diensten die minimaal deel uitmaken van de opdracht: een persoonlijke en professionele balans, psychologische ondersteuning op vraag van de werknemer, het opstellen van een actieplan alsook logistieke en administratieve steun
- De nagestreefde doelstellingen met inbegrip van de specifiekere of gepersonaliseerde aspecten die zijn aangepast aan de leeftijd en het kwalificatieniveau van de werknemers
- De begeleidingsmethodes die concreet worden beoogd
- De datum van het begin van de outplacementbegeleiding
- Het soort van outplacement dat wordt beoogd: individueel en/of groepsoutplacement
- Het programma van de werknemer tijdens de outplacementbegeleiding via een document dat aan de werknemer overhandigd wordt ter verduidelijking van de te volgen stappen, de training en de opvolging
- De vermoedelijke plaats(en) waar de outplacementbegeleiding wordt ingericht
Locatie
De afstand tussen de woon- of werkplaats van de werknemer en de plaats waar de outplacementbegeleiding wordt ingericht, moet redelijk zijn. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de geografische beschikbaarheid van de dienstverlener en van de verplaatsingsmogelijkheden van de werknemer, met inbegrip van de kostprijs. Tenslotte wordt eveneens rekening gehouden met de aard en het niveau van de kwalificatie van de werknemer.
[1] Deze bureaus moeten erkend zijn in de zin van de regelgeving over de publieke of private arbeidsbemiddelingsbureaus.