Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Hoe verloopt de elektronische informatie-uitwisseling tussen de verschillende inspectiediensten?

Het Sociaal Strafwetboek regelt voortaan de modaliteiten van de elektronische informatie-uitwisseling tussen de verschillende inspectiediensten met waarborgen voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en voor de beveiliging van de informatie[1].

Laatst bijgewerkt op 19 februari 2024

Concreet gaat het om de invoering van het e-PV (elektronisch proces-verbaal). Dankzij dit hulpmiddel kan de sociale fraude doeltreffender bestreden worden. Kers op de taart is de oprichting van een databank e-PV.

Wat zijn de voordelen van het e-PV?

De instanties die fraude bestrijden, krijgen vaak te maken met papieren processen-verbaal die niet eenvormig zijn.  Het e-PV wordt opgesteld volgens een eenvormig model, wat de volgende voordelen oplevert:

  • Een correcte en volledige inzameling van informatie
  • Een eenvormige wijze van communiceren (bijvoorbeeld eenvormige inbreukenlijst en dezelfde definities)
  • Een betere leesbaarheid van het PV (ook voor de overtreder)
  • Elektronische verwerking van gestructureerde gegevens en automatisch opname van de gegevens in een database (wat het risico op fouten vermindert)
  • Snelle en correcte verwerking van de gegevens
  • Het wegwerken van de achterstand binnen de verschillende diensten dankzij deze automatisering
  • Uitwisseling van deze elektronische gegevens (wat de opvolging van de dossiers vergemakkelijkt)
  • Het verstrekken van statistieken aan alle belanghebbenden
  • Verfijning van de analyses op het gebied van sociale fraude en uitvoering van adequate analyses

Door gebruik te maken van het e-PV zullen minder dossiers geseponeerd moeten worden, wat tot meer administratieve geldboetes zal leiden. Aangezien de gegevens automatisch naar de inningsinstellingen worden doorgestuurd, heeft dit PV eveneens een betere inning van de socialezekerheidsbijdragen tot gevolg.

Het e-PV vormt ook een waarborg voor de rechten van de verdediging. Op termijn zal de burger zijn dossier elektronisch kunnen raadplegen.

Het e-PV heeft dezelfde bewijskracht als een gehandtekend papieren PV.

Wie maakt gebruik van het e-PV?

Zes inspectiediensten[2] kunnen officieel gebruik maken van het e-PV:

  • Het Toezicht op de Sociale Wetten (FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg)
  • De Inspectie van de RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid)[3]
  • De Inspectie van de RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening)
  • Het Toezicht op het Welzijn op het Werk (FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg)
  • De Dienst voor administratieve controle van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
  • De Inspectie van het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen

Op termijn zullen alle diensten die bevoegd zijn op het gebied van het sociaal strafrecht bij dit project worden betrokken.

Hoe wordt het e-PV gebruikt?

Deze diensten gebruiken het eenvormig e-PV-model en ondertekenen het elektronisch (door middel van een elektronische handtekening die via de elektronische identiteitskaart wordt aangemaakt). 

Kennisgeving van het e-PV

De kennisgeving van het proces-verbaal aan het openbaar ministerie gebeurt met een gewone brief.  De kennisgeving van het proces-verbaal aan de Directie van de Administratieve Geldboeten gebeurt elektronisch.  Een afschrift wordt per aangetekende zending bezorgd aan de vermoedelijke dader en eventueel aan zijn werkgever.

Databanken e-PV en Ginaa

In het verleden werden de processen-verbaal op papier in verschillende databanken ingevoerd, wat tot fouten en tot achterstand leidde.

Er is dan ook een databank e-PV opgericht. De wet bevat de bepalingen met betrekking tot de financiering, het beheer en de toegang tot de databank e-PV. Deze databank valt onder het toepassingsgebied van de wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De wet regelt ook de toegang tot de Ginaa-databank (wat staat voor geïntegreerde informatica-applicaties administratieve geldboeten). Dit is de databank van de Directie van de  administratieve geldboeten van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. 

De personen die toegang hebben tot deze databanken zijn gebonden door een geheimhoudingsplicht.  Een schending van het beroepsgeheim wordt bestraft.  

 

 

[1] Programmawet (I) van 29 maart 2012, Belgisch Staatsblad van 6 april 2012, derde editie.  Deze wet voegt een nieuw hoofdstuk in het Sociaal Strafwetboek in.

[2] Koninklijk besluit van 10 juli 2013.

[3] Op 1 juli 2017 werden de inspectiedienst van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) en de Sociale Inspectie van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid (FOD Sociale Zekerheid) samengevoegd tot één inspectiedienst. De nieuwe, geïntegreerde inspectiedienst werd bij de RSZ ondergebracht.

Alle artikelen over Procedureregels